اخبار عمومی

پیوند صنعت و دانشگاه گامی در مسیر توسعه چاپ

نشست علمی و تخصصی «نقش تشکل‌های علمی، پارک‌های علم و فناوری و انستیتو تخصصی چاپ و بسته‌بندی» برگزار شد.

نشست علمی و تخصصی «نقش تشکل‌های علمی، پارک‌های علم و فناوری و انستیتو تخصصی چاپ و بسته‌بندی» و مراسم اختتامیه نهمین هفته نکوداشت صنعت چاپ به‌مناسبت روز ملی چاپ ایران، با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر برگزار شد.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ در این نشست با اشاره به شکل‌گیری گفتمان مناسب در حوزه چاپ، توسعه این صنعت را ازجمله دستاوردهای این هفته برشمرد و گفت: یکی از مسئولیت‌های انجمن‌های علمی برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت است. انجمن علمی فناوری چاپ ایران توانسته در حد توان به خوبی این ارتباط را ایجاد کند. در همین راستا  هفت تفاهم‌نامه علمی پژوهشی با دانشگا‌ه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا رسیده که قدم مهمی است.

«محمد بیطرفان» افزود: امسال نشست تخصصی درگاه ملی مجوزها به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار و از خانواده مرحوم «طیب محرابی اختر» پیشکسوت چاپ همدان و از کارکنان شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران تقدیر شد.

وی با اشاره بر عملیاتی شدن تفاهمنامه‌ بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به پیشنهاد انجمن صورت گرفته ادامه داد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک دانشگاه تراز اول در کشور در سطح بین المللی است و ارتباط بین انجمن علمی فناوری چاپ و دانشگاه می‌تواند اتفاقات خوبی در صنعت چاپ رقم بزند.

لزوم رفع وابستگی در صنعت چاپ

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با بیان اینکه انجمن علمی فناوری چاپ از ظرفیت بالایی در خلق تحولات جدی در صنعت چاپ کشور برخوردار است گفت: حوزه‌های محدودی در کشور وجود دارند که بتوانند رسالتی به دوش بگیرند و ماموریتی در کشور به سرانجام برسانند تا به معنای واقعی صنعت محسوب شوند، صنعت حوزه‌ای است که گستره وسیعی از موضوعات را دربر می‌گیرد، این ویژگی‌ها برای صنعت چاپ صدق مکرده و از صنایعی است که می‌توان نام واقعی صنعت را به آن اطلاق کرد.

فرهنگ فصیحی اضافه کرد: صنایع دیگری مانند صنعت نفت و صنعت دفاعی نمی‌توانند نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور ایجاد کنند اما صنعت چاپ هم از نظر گستردگی موضوع و هم از لحاظ عمومی شدن، صنعتی کامل است و ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی با ابراز تاسف نسبت به وابستگی 80 درصدی  فناورانه در حوزه چاپ به خارج از کشور گفت: البته این از جهتی خبر خوبی است؛ چراکه جای کار در این صنعت وجود دارد. این موضوع تنها درباره صنعت چاپ نیست و حتی در صنعتی مانند صنعت نفت نیز هنوز جای کار وجود دارد و به تکامل نرسیده‌است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ظرفیت‌های پارک علم و فناوری در حوزه چاپ گفت: ماموریت دانشگاه  توسعه فناوری اولیه و آموزش است. این پارک‌ها تقریبا امتیازات مشابه منطقه آزاد دارند. دانشگاه امیرکبیر نیز ویژگی‌های به‌خصوصی دارد که اغلب در دیگر دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود. ارتباط قدرتمندی که میان دانشکده علوم پایه با رشته شیمی، دانشکده مهندسی شیمی، رشته مهندسی پلیمر و رشته مهندسی نفت وجود دارد این امکان را می‌دهد که بتوانیم همکاری‌های خوب و مثمرثمری با صنعت چاپ داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فصیحی با اشاره به ارتباط بسیار خوب میان پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر با صنعت چاپ کشور گفت: فکر می‌کنم دانشگاه امیرکبیر یکی از نزدیک‌ترین دانشگاه‌ها به حوزه فعالیت صنعت چاپ است. درهای پارک پارک علم و فناوری و نیز دانشگاه امیرکبیر همواره به روی فعالان و کنشگران این صنعت باز است و آماده‌ایم تا از طریق  انجمن علمی فناوری چاپ ایران، نیازها و مسایل فناورانه و سایر موضوعات این صنعت را مرتفع کنیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *