اخبار عمومی

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور: به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ هستیم

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور درباره خودکفایی در حوزه کاغذ و نیز لزوم حمایت‌های دولتی، گفت: کاغذ درگذشته وارداتی بوده، امروز ما دنبال تأمین کاغذ مورد نیاز و پایان بخشی به واردات این کالا هستیم. تأمین هر کالایی که به ارز وابسته باشد، ممکن است در مقاطعی با مشکلاتی مواجه شود، اینکه بتوانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم، موجب می‌شود، آسیب‌ها در مقایسه با وابستگی کاهش پیدا کند.

سید محمد حسینی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین خود‌کفایی تولید کاغذ را به‌دوش بکشد، ادامه داد: باید کارخانه‌ها و شرکت‌های موجود را تقویت کنیم، بنای دولت هم بر همین مبنا بوده است. کارخانه‌هایی داشتیم که تعطیل بودند اما احیا شدند. واحدی در ریاست جمهوری با عنوان «واحد احیای مراکز تولیدی و کارخانه‌ها» تشکیل شده است، می‌توان مذاکراتی داشت که به این مسئله توجه بیشتری کنند، برخی شرکت‌ها مشکل نقدینگی، حقوقی و مدیریتی و … دارند که باید برطرف شود.

تشکیل «کارگروه کاغذ»

وی همچنین به تشکیل «کارگروه کاغذ» به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: این کارگروه تاکنون 6 جلسه برگزار کرده و رئیس‌جمهور هم پیگیربرنامه‌های کارگروه است. در بخش تخصیص ارز به واردات کاغذ نیز با تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار شد ارز تخصیص داده شود، اما در مجموع باید به سمت خودکفایی برویم و امیدوارم به زودی محقق شود.

حسینی به چاپ کتاب‌های درسی با کاغذ داخلی،گفت: تا حدود زیادی کاغذ کتاب‌های درسی از تولیدات داخلی انجام می‌شود، معاون اول رئیس‌جمهور نیز از ساخت کارخانه جدید با ظرفیت 250 هزار تن کاغذ خبر داده است و فکر کنم با افتتاح این کارخانه نیاز داخلی به‌طور کامل تأمین شود.

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با اشاره به کیفیت کاغذ ایرانی اضافه کرد:‌ سال‌ها قبل وقتی از کارخانه مازندران بازدید داشتیم، مطرح شد که کیفیت این کاغذ مناسب نیست و ناشران رغبتی به استفاده از آن ندارند و بیشتر برای تولید مقوا از آن استفاده می‌شود، اما مطلعم که اقدامات خوبی برای بهبود کیفیت کاغذ انجام شده است و امیدواریم به مرور، کیفیت این محصول ارتقا پیدا کند.

لزوم نوسازی ماشین‌آلات چاپ

حسینی درباره نوسازی ناوگان صنعت چاپ و تامین تسهیلات برای تجهیز چاپخانه‌ها،گفت: دایره عملکرد صنعت چاپ وسیع‌تر از حوزه کتاب است و صنایع دیگر را نیز شامل می‌شود. وزارت صمت باید به این نیاز توجه کند، البته در حوزه‌های دیگر هم بحث نوسازی و بازسازی را داریم.

وی افزود: البته اکنون درآمدهای ارزی کشور با توجه به صادرات غیرنفتی و نفتی همچنین آزاد شدن اموال بلوکه شده درحال افزایش است،از مراحل دشوار عبور کردیم و گرفتاری‌ها در موضوعاتی مثل تأمین کالاهای اساسی هم مرتفع شده و امیدواریم نیازهای این بخش هم تأمین و به نیازهای صنعت چاپ هم توجه شود.

حسینی با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: باید به این شرکت‌ها توجه کنیم شاید برخی از این تجهیزات قابلیت ساخت در داخل کشور را داشته باشند، البته یکباره نمی‌توانیم بی‌نیاز شویم اما می‌توانیم به این سمت برویم که وابستگی‌مان کاهش پیدا کند، اکنون تجهیزات بسیاری از صنایع پیچیده‌تر را در داخل کشور تولید کردیم. می‌توان با میدان دادن به نخبگان و متخصصان و حمایت از فرآیند تبدیل ایده به محصول، برای تولید انبوه کالاها در بسیاری از حوزه‌ها از واردات بی‌نیاز شد.

به گزارش ایبنا، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد، اگر غربی‌ها با حربه تحریم، مشکل ایجاد می‌کنند، می‌توانیم برخی از نیازهای کشور را از کشورهایی چون روسیه، هند و چین تأمین کنیم و افزایش صادرات قابل توجهی به بازار مصرف بزرگ این کشورها داشته باشیم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *